VERSENYFELHÍVÁS

 

A 2017/18-as tanévben a pécsi Széchenyi István Gimnázium Radnóti utcai iskolája meghirdeti a IV. Kutass velünk versenyét, amelyre 2017. szeptember 30-ig lehet jelentkezni az érdeklődő háromfős csapatoknak a mellékelt jelentkezési lap kitöltésével és elküldésével.

Játékunkat a 7 – 8. osztályosoké mellett a középiskolai korosztály számára (9 – 11. osztály) is meghirdetjük.

A verseny 4 fordulóból áll. A fordulók egy online tesztet és egy kreatív feladatot tartalmaznak, melyet az online tesztek kitöltési napját követően írunk ki a honlapra.

Az egyes fordulók tervezett időpontjai:

  1. 2017. október 25.  
  2. 2017. november 29. 
  3. 2018. január 31.  
  4. 2018. március 7.  

A négy legtöbb pontot elérő csapat jut be a szóbeli döntőbe, amelyet tavasszal (április közepén) rendez meg iskolánk.

Szeretettel várjuk az érdeklődő csapatok jelentkezését összekötő kollégánk, Horváth Erika e- mail- címén: horvath.erika@szechenyi.hu  A jelentkezést követően megadjuk az első kreatív feladatot a csapatok részére, amelyet az első forduló napjáig kell eljuttatni az előbbi címre.

 

I. Kreatív feladat – Általános iskola

A XXI. század elején egy újabb technikai forradalom kezdetén vagyunk. ennek egy szeletét képezi a közlekedésünk fejlődése. A kutatók már most dolgoznak az okos-autókon, okos-utakon, valamint keresik a lehetőségeket az alternatív energiahordozókra, melyek a jövő járműveit fogják hajtani.

A kreatív feladat során készítsétek el egy jövőbeli személy vagy teherjármű rajzát vagy makettjét! Készítsetek hozzá részletes leírást! Milyen technikai megoldások jellemzik az általatok tervezett járművet. (Pl.: Üzemanyaga, biztonsági és kényelmi szempontok, irányíthatóság, stb.)

A megoldásokat elkészíthetitek Word-dokumentumban, pdf formátumban vagy ppt-ben. A rajzokat szkenneljétek be, vagy fotózzátok le a makettet.

A munkákat az erostyakne.simony.dora@szechenyi.hu címre küldjétek 2017. október 20.-ig. A munkákon tüntessétek fel a csapat és az iskola nevét!

A teszthez a következőkből kell felkészülnötök:

Fizika: A testek mozgása, sebesség, egyszerű gépek típusai

Technika: Az autók fejlődésének története, gépegység, géprendszer, hajtások, áttételek

Felkészülésetekhez segíteni fognak ezek a könyvek:

A technika enciklopédiája

Time Life Nagyító sorozat : Az élettelen világ

2000. előtti műszaki kiadó által kiadott technika tankönyv / gépegység, géprendszer, hajtások áttételek

Mozaik fizika tankönyv 7. osztályosoknak / a testek mozgása, egyszerű gépek

A teszt várható időponja:

2017. október 25. 14:00-14:30

 

I. Kreatív feladat - Középiskola

Felgyorsult világunkban szinte elképzelhetetlen, hogy valaha az emberek számára az idő múlását csak a nap és a csillagok állása jelezte. Számos törekvéssel találkozhattok, ami rohanó, kapkodó életmódunk lelassítását, megélhető ritmusba való visszazökkentését célozza.

Idei kiírásunk elsődleges témája az idő, ennek kapcsán a szabad szemmel megfigyelhető égitestek és a fény. A kreatív feladat: működőképes időmérő/jelző tárgy/eszköz tervezése, kivitelezése. Ez lehet egy egyszerű ingától kezdve időtartam mérésére vagy a helyi idő jelzésére alkalmas bármilyen megoldás. A lényeg, hogy a mellékelt leírásban, mely bemutatja a szerkezetet, kitérjetek arra, hogy az élet mely területén lehet szerintetek leginkább alkalmazni az általatok tervezett berendezést. A dokumentációt digitális formában is el lehet készíteni. Ezt a feketene.batka.eszter@szechenyi.hu e-mail címre lehet elküldeni a megadott határidőig. Kérjük, hogy a levél tárgya Kutass velünk 2017 legyen, és a beküldő csapat azonosítására szolgáló név és iskola megnevezése szerepeljen a benne.

Az elkészült pályaműveket, amennyiben postai úton szállíthatók, illetve makettjeiket, vagy a működő eszközről készült részletes leírást és fényképdokumentációt kérjük elküldeni 2017. október 20-ig a Széchenyi István Gimnázium, Pécs 7633 Radnóti utca 2. címre.

A munkákon feltétlen szerepeljen a beküldő csapat és iskola neve!

Az első teszt is az idő, csillagászat, fény témakörből tevődik össze.

Időpontja: 2017. október 25. 14:30-15:00

Javasolt kiegészítő irodalom és segédanyag:

Simonyi Károly: A fizika kultúrtörténete

stellarium.org

 

II. Kreatív feladat – Általános iskola

 

Személygépkocsi vagy autóbusz?

CO2 kibocsátás mérése reggeli csúcsforgalomban

A közlekedés jelentős energiafogyasztó, és igen jelentős légszennyező. A közlekedés nem csak autózást és a velejáró légszennyezést, zajt, forgalmi torlódást jelenti. A gépjárműforgalom növekedését az üzemanyag termelés fokozása, a bányászati, kohászati, vegyipari termelés növekedése követi. Emellett új utak építését, újabb természetes élőhelyek felszámolását és ezzel együtt környezetünk egyre gyorsuló pusztulását is jelenti.

A Földön a gépjárművek felelősek a levegőszennyezés feléért. Évente elégetik a világ kőolajtermelésének egyharmadát. A nem megújuló energiaforrások gyors fogyasztása mellett a veszélyes hulladékok termelése, a zaj és a rezgés okozta károk, a tájpusztítás nagy része is a gépjárműközlekedés számlájára írható.

Feladat:

1.       Mérés:

Számoljátok meg, hogy egy reggeli csúcsforgalom forgalmas csomópontján hány személygépjármű halad át és azokban hány ember ül? A mérést mindhárman 3X10 perc időintervallumban mérjétek (9 mérés). Figyeljetek az időre!

2.       Dokumentálás:

Mikor, hol és melyik csomóponton voltatok, készítsetek okos telefonnal képeket a         csomópontról, adjátok meg a csomópont koordinátáit!

3.       Adatok feldolgozása:

3.1   Forgalmi adatok táblázatba foglalása:

Csomópont neve

Mérés sorszáma

Mérés időpontja

Megfigyelő neve

Személygépkocsik száma

Személyek száma

Megjegyzé-sek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2   Számítsátok ki megfigyelőnként, hogy hány gépkocsi és hány személy haladt át a csomóponton a 3 mérés átlagában 10 perc alatt!

3.3   Mekkora az eltérés a mérések között?

3.4   Hány gépkocsi és hány személy haladt át egy óra alatt?

3.5   Számítsátok ki, hogy átlagban hány ember ül egy gépkocsiban!

3.6   Hány autóbusz tudná a megszámolt embereket elszállítani, ha egy autóbusz 104 személyes?

3.7   Egy átlagos autó 160 g/km szén-dioxiddal egyenértékű anyagot bocsát ki utasonként. Hány kg CO2 keletkezik a csomópontban, ha feltételezzük, hogy a csomópont 100 m sugarú körön fekszik?

3.8   Hasonlítsátok össze a három megfigyelő által ugyanabban a csomópontban mért és számított értékeket, és értékeljétek ki táblázatos és szöveges formában az eredményeket és mutassatok rá a lehetséges mérési hibákra!

Beküldési határidő: 2017. 11. 29.

A feladathoz készítsetek PP-t és  az alábbi email címre küldjétek: horvath.erika@szechenyi.hu

 

Eredményes és sikeres munkát kívánunk!


 

II. Kreatív feladat - Középiskola


Személygépkocsi vagy autóbusz?

CO2 kibocsátás mérése reggeli csúcsforgalomban

A közlekedés jelentős energiafogyasztó, és igen jelentős légszennyező. A közlekedés nem csak autózást és a velejáró légszennyezést, zajt, forgalmi torlódást jelenti. A gépjárműforgalom növekedését az üzemanyag termelés fokozása, a bányászati, kohászati, vegyipari termelés növekedése követi. Emellett új utak építését, újabb természetes élőhelyek felszámolását és ezzel együtt környezetünk egyre gyorsuló pusztulását is jelenti.

A Földön a gépjárművek felelősek a levegőszennyezés feléért. Évente elégetik a világ kőolajtermelésének egyharmadát. A nem megújuló energiaforrások gyors fogyasztása mellett a veszélyes hulladékok termelése, a zaj és a rezgés okozta károk, a tájpusztítás nagy része is a gépjárműközlekedés számlájára írható.

Feladat:

1.       Mérés:

Számoljátok meg egy forgalmas csomóponton, hogy a reggeli csúcsforgalomban hány autóbusz halad át 7:00- 7:30 óra között, és azokban kb. hány ember ül? A mérést mindhárman végezzétek (3 mérés)!

2.       Dokumentálás:

Mikor, hol és melyik csomóponton voltatok, készítsetek okos telefonnal képeket a csomópontról, adjátok meg a csomópont koordinátáit!

3.       Adatok feldolgozása:

3.1   Forgalmi adatok táblázatba foglalása:

 

Csomópont neve

Mérés időpontja

Megfigyelő neve

Autóbuszok

 száma

Személyek száma

Megjegyzések

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2   Számítsátok ki, hogy hány személy utazott a buszokon a 3 mérés átlagában 30 perc alatt!

3.3   Mekkora az eltérés a mérések között?

3.4   Hány személy haladt át a buszokban egy óra alatt a csomóponton?

3.5   Hány személygépkocsi tudna ennyi embert elszállítani egy óra alatt, ha egy személyautóban átlagban 1, 2 vagy 3 személy ül?

3.6   Egy busz 60 g/km, egy átlagos autó 160 g/km szén-dioxidot bocsát ki utasonként. Feltételezzük, hogy a csomópont 100 m sugarú körön fekszik. Hány kg CO₂ keletkezik a csomópontban,

3.6.1          amikor a buszon utazik ennyi ember,

3.6.2          vagy ha 1 személyautóban 1, 2 vagy 3 ember utazna?

3.7   Hasonlítsátok össze a három megfigyelő által ugyanabban a csomópontban mért és számított értékeket, és értékeljétek ki táblázatos és szöveges formában az eredményeket és mutassatok rá a lehetséges mérési hibákra!

Beküldési határidő: 2017.11.29.

A feladathoz készítsetek PP-t és az alábbi email címre küldjétek: horvath.erika@szechenyi.hu

Eredményes és sikeres munkát kívánunk!

 

 

Online tesztek elérhetőségei

  • Általános Iskola:
 


  • Gimnázium:


 
 
 
 
A teszt kitöltésének időpontja: 14.30
 
 
 

III. Kreatív feladat – Általános iskola

 

TÚRÁRA FEL!

Tervezzetek 1 napos, 15-20 km távú gyalogtúrát valamely középhegységünk jelzett turistaútvonalain és készítsetek hozzá túrakiírást egy figyelemfelkeltő plakáton!

Mit tartalmazzon a kiírás:

 

  • a túra célja
  • vezetője (elérhetősége érdeklődés esetén)
  • helye, útvonala, nehézsége, túrázási gyakorlat igénye (útvonaltáv, szintkülönbség), látnivalók a túra során
  • ideje
  • gyülekezés és érkezés helye és ideje
  • étkezés módja (hozni kell, lesz-e lehetőség a beszerzésre, lesz-e közös főzés)
  • részvételi költségek (és a befizetés módja)
  • jelentkezés módja, határideje
  • szükséges (ruházat, megfelelő lábbeli) és ajánlott felszerelés (pl. távcső)

 

 

Mire figyeljetek az útvonal tervezése során:

 

  • A tervezett út „vízszintesebb” szakaszaira óránként 4 km-es sebességet számíthatunk. Többletidőt kell adni emelkedő terepen: átlagos nehézségű emelkedő felszínen 100 méteres szintemelkedésenként 10 percet kalkuláljunk, ha viszont a terep köves, sziklás, csúszós, akár 15-20 perc is szükséges lehet.

Ereszkedésnél átlagos terepen 100 méterenként 5-10 perc többletidőt számíthatunk, nehezebb, sziklás, csúszós felszínen ugyanannyit, mint felfelé, legalább 15-20 percet 100 méterenként.

  • Ne osszuk be a túrázók minden percét, de unatkozni se hagyjuk őket!
  • Számoljunk pihenőidővel, amelybe beletartozik a konkrét pihenésen túl az étkezés, a vízvétel, a kilátók, műemlékek megtekintése, ritka kövek, gombák, virágok és állatok megcsodálása is!
  • Tervezzünk tartalékidőt is, számítva eltévedésre, záporra, nem tervezett látnivalókra, fotózásra vagy akár kényszerpihenőkre!

 

A plakát egy A/3 oldalnyi legyen, illusztráció (pl térképrészlet a tervezett útvonal bejelölésével, vagy fotó a túa valamely látnivalójáról) max. 25 %ot foglaljon el!

 


 

Az online teszt anyga hazai középhegységek földrajza és a térképészeti ismeretek. A készüléshez az 5-6-os természetismeret, illetve a 8-os földrajz tankönyvet javasoljuk!

 

A kreatív feladat (plakát) beküldési határideje 2018. január 31., postán az iskola (Bötkös Ágnes, Baptista Szeretetszolgálat Széchenyi István Gimnázium, Pécs Radnóti M. u. 2. 7633) címére

 

 

III. Kreatív feladat - Középiskola

TÚRÁRA FEL!

Tervezzetek 2 napos („ottalvós”), 2x15-20 km távú gyalogtúrát valamely középhegységünk jelzett turistaútvonalain és készítsetek hozzá túrakiírást egy figyelemfelkeltő plakáton! (A szállás értelemszerűen a tervezett útvonalon legyen, turistaházban.)

Mit tartalmazzon a kiírás:

 

  • a túra célja
  • vezetője (elérhetősége érdeklődés esetén)
  • helye, útvonala, nehézsége, túrázási gyakorlat igénye (útvonaltáv, szintkülönbség), látnivalók a túra során
  • ideje
  • gyülekezés és érkezés helye és ideje
  • étkezés módja (hozni kell, lesz-e lehetőség a beszerzésre, lesz-e közös főzés)
  • részvételi költségek (és a befizetés módja)
  • jelentkezés módja, határideje
  • szükséges (ruházat, megfelelő lábbeli, hátizsák, hálózsák) és ajánlott felszerelés (pl. távcső)

 

 

Mire figyeljetek az útvonal tervezése során:

 

  • A tervezett út „vízszintesebb” szakaszaira óránként 4 km-es sebességet számíthatunk. Többletidőt kell adni emelkedő terepen: átlagos nehézségű emelkedő felszínen 100 méteres szintemelkedésenként 10 percet kalkuláljunk, ha viszont a terep köves, sziklás, csúszós, akár 15-20 perc is szükséges lehet.

Ereszkedésnél átlagos terepen 100 méterenként 5-10 perc többletidőt számíthatunk, nehezebb, sziklás, csúszós felszínen ugyanannyit, mint felfelé, legalább 15-20 percet 100 méterenként.

  • Ne osszuk be a túrázók minden percét, de unatkozni se hagyjuk őket!
  • Számoljunk pihenőidővel, amelybe beletartozik a konkrét pihenésen túl az étkezés, a vízvétel, a kilátók, műemlékek megtekintése, ritka kövek, gombák, virágok és állatok megcsodálása is!
  • Tervezzünk tartalékidőt is, számítva eltévedésre, záporra, nem tervezett látnivalókra, fotózásra vagy akár kényszerpihenőkre!

 

 

A plakát egy A/3 oldalnyi legyen, az illusztráció (pl térképrészlet a tervezett útvonal bejelölésével, vagy fotó a túraútvonal valamely látnivalójáról) max. 25 %ot foglaljon el!

 


 

Az online teszt anyga hazai középhegységek földrajza és a térképészeti ismeretek. A készüléshez a 8-os és 9-es földrajz tankönyvet javasoljuk!

 

A kreatív feladat (plakát) beküldési határideje 2018. január 31., postán az iskola (Bötkös Ágnes, Baptista Szeretetszolgálat Széchenyi István Gimnázium, Pécs Radnóti M. u. 2. 7633) címére.

 


 

 
 

Az eddigi pontszámok

 Általános iskola:

 

Gimnázium: