Fizika forduló:

Hallás

A hang keletkezése, tulajdonságai

Látás

Optikai eszközök, a látás fizikája, optikai lencsék típusai, színek, szivárvány

 

Ajánlott irodalom:

Mozaik fizikakönyv 8., 9. osztály

Nick Arnold: Harsány hangok (Rettentő tudomány sorozat)

 

Kreatív feladat:

Készítsetek Camera obscurát! Magyarázzátok el a működését, és írjátok le, mire használható! Keressétek meg, hol van Magyarországon ilyen eszköz vagy ilyen tulajdonsággal rendelkező tárgy!

A kreatív feladat megoldásait 2016. október 26-ig küldjétek el elektronikus úton az erostyakne.simony.dora@szechenyi.hu címre. Mindenkinek eredményes felkészülést kívánnak a szervezők.

A határindőn túli jelentkezések jelentős száma miatt az első forsuló kreatív feladatai novmeber 30-ig pótolhatóak Micorosoft Word vagy PowerPoint formátumban. 

Online teszt:

A teszt 2016.10.26-án 1430-től 1500-ig lesz kitölthető.

 

Földrajz forduló:

Kreatív feladat:

Ízek, fokok a Föld mélyéből

Készítsetek egy maximum 10 diából álló bemutatót a következő temák valamelyikéből:

    • egy jellegzetes, ismert hazai ásvány- vagy gyógyvíz bemutatása
    • egy jellegzetes, ismert termálvíz bemutatása

 

A kreatív feladat megoldásait 2016. december 7-ig küldjétek el elektronikus úton az botkos.agnes@szechenyi.hu címre. Mindenkinek eredményes felkészülést kívánnak a szervezők.

 

Online teszt:

Fények, hangok, ízek, illatok a Földön, a mélyben és a világűrben

A teszt 2016.12.07-én 1430-től 1500-ig lesz kitölthető.

A második online tesztet kiértékeltük. A ponttáblázatban láthatók az elért eredmények.

 

 

Biológia forduló:

Kreatív feladat:

Növényi színanyagok

A feladat célja: Elkülöníteni a pH-függő és a nem pH –függő növényi színanyagokat

Felhasznált anyagok: színes növényi részek pl.: vöröshagyma, vörös káposzta, színes virágszirmok, színes gyümölcsök, zöld levél

A kreatív feladat beadási határideje 2017.január 31.

A feladat leírása:

1. A színes növényi részek összegyűjtése

1.1 lakásban található

1.2 üzletben vásárolható

2. A vizsgálat előkészítése:

A vizsgálandó anyagok csoportosítása üvegpoharakba

3. A poharak megcímkézése és csoportosítása színek szerint

4. A kiindulási anyagok feljegyzése a kísérleti naplóba és fényképezés ( a címkéken a kísérletező neve, a vezető tanár neve és a kísérlet dátuma is szerepeljen)

5. A reagensek elkészítése

5.1 Savas reagens

5.1.1 Egy pohár háztartási ecet

5.1.2 Kis pohár víz, benne 5 C-vitamin tabletta feloldása

5.2 Lúgos reagens

5.2.1 Szappanoldat készítése: 1 kiskanál szappanreszelék kis pohár vízben

5.2.2 Hamu – kivonat készítése (2 evőkanál hamu és kis pohár víz, szalvétán átszűrve) (Ha van rá lehetőséged, mérd meg a keletkezett anyagok pH-ját)

5.3 Az elkészített reagensek címkézése és fényképezése

6. A kísérlet menete:

6.1 A vizsgálandó anyagokat annyi felé osztjuk, ahány reagensünk van

6.2 A reagensek ráöntése a vizsgálandó anyagokra vizsgálatonként

6.3 Az eredmények rögzítése táblázatokban

Vízszintes sor – a vizsgált anyag

Függőleges oszlop – a reagensek

6.4 A kísérlet lefényképezése

6.5 A kísérleti eredmények megfogalmazása és a következtetések levonása

Megjegyzés:

1. A következtetések levonásához ajánlatos a világhálón is rákeresni az elvégzett kísérletre

2. Fakultatív feladat: Beszámoló a világhálón az angol, német stb. talált hasonló kísérletekről (a kísérlet címe, URL, és saját észrevételek)

Az értékelés szempontjai:

1. Tartalmi szempont:

A kísérlet megszervezése: 5 pont

A vizsgált anyagok és a használt reagensek száma: 5 pont

A kísérlet leírása: 5 pont

A kísérlet értékelése: 10 pont

Kreatív megoldások: 5 pont

2. Formai szempont:

A címkézés pontossága és minősége: 5 pont

A készített fényképek minősége: 5 pont

Maximum: 40 pont

A megoldásokat az alábbi email – címre kérjük: horvath.erika@szechenyi.hu

Online teszt:

A teszt 2017.02.01-én 1430-től 1500-ig lesz kitölthető.

A harmadik online tesztet kiértékeltük. A ponttáblázatban láthatók az elért eredmények.


Környezetvédelmi forduló:

Kreatív feladat:

Fűts a fénnyel! 

Cél: A napkollektor készítés és a vele történő kísérlet, a napsugárzás közvetlen hasznosításának modellje segítségével érzékeltetni a Föld energiafogyasztásának egyenlőtlenségeit.

A kreatív feladat beadási határideje:  2017. márc. 8.

Felhasznált eszközök:

Kollektordobozhoz: alapkarton, fekete fotókarton, celofánpapír, papírragasztó

Az elkészítéshez: olló, tapétázó kés, vonalzó, ceruza

A működtetéshez: adatlap, 2 db hőmérő

 

A feladat leírása:

1.      Makettépítés:

1.1.Vágj ki egy kartont a csatolt rajz szerint a vonalak mentén!

1.2.Törd meg a szaggatott vonalak mentén!

1.3.Hajtsd össze fedeles doboz alakúra!

1.4.Ragaszd össze a kollektort!

 

2.      A kísérlet menete (napos időben):

2.1.Készítsetek adatlapot, és minden mérést jegyezzetek fel!

2.2.Helyezzétek a dobozba a hőmérőt, olvassátok le, hogy hány fokot mutat, és tegyétek ki a napra úgy, hogy a fedél ne árnyékolja a hőmérőt!

2.3.Kb. 10 perc után újra olvassátok le a mutatott értéket, illetve egy másik hőmérővel a környező levegő hőmérsékletét!

2.4.Helyezzétek be a fekete fotókartont a doboz aljára, majd fedjétek be celofánpapírral vagy folpackkal, és ismét tegyétek a napra! (a fekete felület és a fólia között legyen a hőmérő)

2.5.Kb. 10 perc után ismételjétek meg a kettős adatfelvételt! (belső, külső hőmérséklet)

2.6.Ezek után tetszőleges helyen és időben végezzetek 8 mérést! Jegyezzetek fel minden adatot a táblázatba!

2.7.Értékeljétek az eredményül kapott számokat! Az adatok segítségével készítsetek diagramot!

 

Mikor és hol érdemes alkalmazni a napkollektort? Milyen energiát nyerhetünk vele?

 

Készítsetek PP-t vagy videót a kísérletről!

A megoldásokat az alábbi email-címre kérjük: horvath.erika@szechenyi.hu


Online teszt:

A teszt 2017.03.08-án 1430-től 1500-ig lesz kitölthető.

A negyedik online tesztet kiértékeltük. A ponttáblázatban láthatók az elért eredmények.


Felhívás a döntőre

http://szechenyi-radnoti.baptistaoktatas.hu/hirek/verseny/kutass-velunk-szeretunk-olvasni-donto


Előzetes feladat a döntőre

Hagyományainknak megfelelően, 2017– ben ismét elérkezett a Baptista Iskolák Természettudományos Versenyének utolsó fordulója.
Idén a következő témában választható a versenyfeladat:

TERMÉSZETI JELENSÉGEK, KATASZTRÓFÁK A BIBLIÁBAN

További részletekért kérjük, nyissátok meg a KutassVelünkDöntöElőzetesFeladat.pdf csatolt dokumentumot.